Klederdracht Duitsland

In een tijdschrift over onze oosterburen las ik over een nieuw te verschijnen boek. Dit bevatte diverse foto’s van een fotograaf, die eerder onder andere voor grote modetijdschriften had gewerkt. Niet direct iets bijzonders zou je misschien denken. Ware het niet, dat het thema van dit boek niet alledaags was: een fotografisch overzicht van alle Duitse klederdrachten. Dus niet alleen de Beierse bekende dirndl en lederhosen of de rode bollen op de hoeden van vrouwen uit het Zwarte Woud, maar ook de Sorbische klederdracht, de dracht van St. Georgen. Gefotografeerd in hun eigen omgeving geeft dit een extra tintje aan de geportretteerden. Hoe het boek heet? Heel eenvoudig: Trachten. De fotograaf heet overigens Gregor Hohenberg. Het ISBN-nummer is 978-3-89955-566-0. Weliswaar geen historisch overzicht hoe het gekomen tot dat type klederdracht, maar dat is wellicht misschien iets voor een ander boek. Dit is een prachtige registratie, hoe het eruit ziet. Mooi om steeds er weer bij te pakken en te genieten van de foto’s en al het handwerk, dat in deze kleding gestoken is. 

Hieronder een aantal voorbeelden uit dit boek. 

Auteur: Knitting Gwen

Welkom! Mijn naam is Gwen en ik hou erg van van breien en alles wat met wol, garen, stoffen en dergelijke te maken heeft. Dit kan heel breed zijn: van wat ik zelf maak, wat ik zie bij anderen, op festivals, markten, in musea, kunst, designs enzovoorts. Kortom: ik ben een knitting en yarnaddict!

One thought on “Klederdracht Duitsland”

Geef een reactie

