Bezoek Schwarzwälder Trachtenmuseum

Tijdens mijn vakantie in het Zwarte Woud heb ik een klein museum in Haslach kunnen bezoeken: het Schwarzwälder Trachtenmuseum. Het ligt net buiten het centrum in een voormalig klooster van de kapucijner orde. In dit gebouw is ook de Tourist Information gevestigd (mocht je op zoek zijn ;-)).

Het museum is een overzicht van alle klederdrachten uit het gehele Zwarte Woud in al zijn variëteit bij diverse gelegenheden, zoals bijvoorbeeld huwelijk, dagelijks leven, rouw en carnaval. In kamers waren vooral poppen te zien met de kleding, hoeden, sieraden en dergelijke met bordjes met uitleg wat er precies zien was. In aparte toonbakken werden verdere sieraden en bijbehoren getoond. Op de wanden in de gangen langs de kamers waren prenten te zien van de klederdrachten te zien.

Een mooi overzicht van de variëteit in klederdracht in dit gebied. Hier en daar was wel te zien, dat de inrichting enige tijd geleden was gebeurd (er werd op  een enkel bordje gesproken over de CSSR als dat er nog zou zijn), maar dat haalt niets weg van de kracht van de tentoonstelling. Enige “minpunt”: niet iets over de ontwikkeling van de dracht in de loop der tijden.

Nog een aantal foto’s, zodat je een indruk hebt van de tentoonstelling.


Auteur: Knitting Gwen

Welkom! Mijn naam is Gwen en ik hou erg van van breien en alles wat met wol, garen, stoffen en dergelijke te maken heeft. Dit kan heel breed zijn: van wat ik zelf maak, wat ik zie bij anderen, op festivals, markten, in musea, kunst, designs enzovoorts. Kortom: ik ben een knitting en yarnaddict!

2 thoughts on “Bezoek Schwarzwälder Trachtenmuseum”

Geef een reactie

