Review film Yves Saint Laurent

Begin januari berichtte ik over de film Yves Saint Laurent, die die avond zou worden vertoond op televisie. Inmiddels heb ik de film zelf ook gezien. De nadruk lag bij de film op het persoonlijke leven van Saint Laurent, zijn werk als ontwerper kwam wel geregeld aan bod, maar was meer een neventhema. De man kwam op mij via deze biopic (als ik me goed herinner goedgekeurd door de partner van Saint Laurent) over als een genie op het gebied van ontwerpen, maar niet sterk op het gebied van handel en commercie. Hiervoor trad zijn partner regelmatig op. Het was mooi om te zien hoe Saint Laurent af en toe (met hulp van anderen) uit zijn diepere, zwartere perioden enigszins kon opkrabbelen en zich weer kon uitleven op markante ontwerpen. Maar af en toe ook moeilijk om te zien, hoe hij in zwartere perioden terecht kon komen door diverse omstandigheden  (onzekerheid, depressie, drugs).

Ik had wel de indruk, dat bij het maken van deze film de invloed van de partner van Saint Laurent zeker aanwezig was. Voor mij kwam de film af en toe over als dat er concessies gemaakt waren om het verhaal te kunnen vertellen. Hierdoor is het voor mij meer een dertien-in-een-dozijn-verhaal geworden: aardig om eens te kijken (zeker vanwege het creatieve ontstaansproces), maar niet voor herhaling vatbaar.

Auteur: Knitting Gwen

Welkom! Mijn naam is Gwen en ik hou erg van van breien en alles wat met wol, garen, stoffen en dergelijke te maken heeft. Dit kan heel breed zijn: van wat ik zelf maak, wat ik zie bij anderen, op festivals, markten, in musea, kunst, designs enzovoorts. Kortom: ik ben een knitting en yarnaddict!